Astăzi 20-05-2024 sunt: 99 persoane private de libertate

Durerea cronică: noțiuni de bază, recuperare, reguli de viață sănătoasă

Netratata, DUREREA afecteaza tot mai mult activitatile zilnice ale individului si relatiile sale interpersonale, ajungand pana la consecinte serioase. De aceea, TREBUIE TRATATĂ. 

Durerea este o reactie fireasca a organismului atunci cand ceva nu este in ordine, caz in care vindecarea problemei respective duce, in mod automat, la incetarea durerii. Insa, atunci cand durerea nu mai este direct corelata cu o problema de sanatate si cand persista perioade indelungate, ajungand sa ne afecteze viata de zi cu zi, nu mai poate fi vorba de un fenomen normal, ci de un dezechilibru la nivelul mecanismului in sine al durerii.

În timpurile noastre

In lumea de azi, in care suntem din ce in ce mai deconectati fata de propriul corp si semnalele pe care ni le transmite, durerea cronica este de multe ori neglijata. Obisnuiti sa apeleze imediat la o pastila si sa meagra mai departe cu activitatile zilnice indiferent de cum se simt, multi oameni pot sa traiasca luni intregi cu durerea cronica, pana sa realizeze ca au o problema si ca au nevoie de ajutor.

Durerile de cap si durerile din regiunea lombara sunt cele mai frecvente tipuri de durere cronica, mai ales in cazul celor cu varsta sub 45 de ani. Insa, abia cand ajung sa le afecteze calitatea vietii, incep sa fie privite ca o problema reala, ce nu mai poate fi ignorata.

Ce este durerea cronica?

Durerea cronica se distinge, in primul rand, prin durata. Daca este resimtita in mod constant, timp de cel putin trei luni, este o durere cronicizata.

Ca mod de manifestare:

  • poate avea intensitati variabile
  • poate aparea sub forma de pulsatii, intepaturi, senzatie de arsura sau junghi, in functie de zona in care este localizata
  • poate sa fie rezultatul direct al unei afectiuni (in special afectiunile de tip reumatismal, cancer, boli ale sistemului nervos)
  • poate sa nu aiba o cauza evidenta (cele mai frecvente cazuri)
  • poate sa aiba o cauza psihica (durerea psihogena)

Efecte secundare:

  • lipsa de energie
  • insomnia
  • scaderea puterii de concentrare
  • iritabilitate si depresie.

Ce facem cand avem dureri cronice?

Primul pas:

  • consultatia (examenul clinic)
    • medicul poate pune întrebari precum:
      • cand ati inceput sa simtiti durerea?
      • ce parte a corpului va doare?
      • ce fel de durere simtiti? surda, ascutita, intepatoare, ca o arsura, ca un junghi, presiune? etc
      • cat de severa este durerea pe o scala de la 1-10 ?
      • luati medicamente care sa amelioreze durerea?
  • investigatiile medicale: analize de sange sau imagistica medicala (RMN, CT, ecografie musculoscheletala, radiografii), electromiografie (pentru conducerea nervoasa)

Este esentiala identificarea cauzei fizice sau psihice a durerii. Daca durerea cronica este rezultatul unei alte afectiuni cronice, medicul specialist va indica cele mai bune metode de tratament, precum si solutii pentru calmarea durerii compatibile cu afectiunea in sine.

 

Mituri privind durerea cronica

Iata care sunt cele mai frecvente mituri asociate cu durerea cronica:

  • o singura investigatie imi va oferi certitudinea unui diagnostic
    • FALS: desi radiografia, CT-ul sau RMN-ul sunt investigatii cu ajutorul carora medicii pot sa stabileasca diagnosticul, se intampla frecvent ca in urma acestor investigatii sa fie descoperite probleme precum degenerarea discurilor intervertebrale, artrita sau fisurile de disc la persoane care nu resimteau durerea.
  • daca ma doare inseamna ca fac ceva care este daunator corpului meu
    • FALS: nivelul de durere experimentata este uneori o masura care nu evalueaza correct gradul de deteriorare a tesuturilor sau magnitudinea unui traumatism. Chiar daca o activitate este dureroasa, nu este un semn de certitudine ca activitatea desfasurata este daunatoare.
  • aplecatul si ridicarea greutatilor imi inrautatesc durerea de spate
    • FALS: poate fi dureros sa te apleci si sa ridici greutati atunci cand te doare spatele, insa este important sa iti dezvolti mobilitatea si forta de a te apleca si de a ridica greutati.
  • ar trebui sa stau in pat si sa ma odihnesc
    • FALS: reintoarcerea la miscare si la munca este o metoda mai buna pentru recuperare si prevenirea recidivelor decat daca stai in pat. Imobilitatea si odihna la pat pentru mai mult de doua zile nu s-au dovedit benefice pentru gestionarea durerilor cronice. Medicul este in masura sa recomande situatiile cand este nevoie de repaus.
  • analgezicele puternice ma vor ajuta in gestionarea pe termen lung a durerii
    • FALS: solutiile care sunt axate numai pe opioide pentru gestionarea durerii pot sa mascheaze problemele fizice si intarzie sau impiedica recuperarea.
  • interventia chirurgicala este singura mea sansa de imbunatatire.
    • FALS: interventia chirurgicala si procedurile invazive pot sa joace un  rol  in tratamentul durerii, dar nu sunt o solutie general valabila. Medicul este cel care stabileste, in functie de diagnostic, cele mai potrivite optiuni de tratament.
  • durerea si capacitatea limitata de functionare inseamna ca nu am ce sa mai fac.
    • FALS: persoanele care fac o catastrofa din durere devin captive intr-un cer vicios de comportament evitant, durere si dizabilitate. Un fizioterapeut te poate ajuta in interpretarea durerii si in folosirea exercitiilor potrivite pentru a rupe acest ciclu si a reduce durerea.

Principalele afectiuni care determina durere cronica:

  • artritele si probremele articulare
  • durerile de spate asociate unei patologii cervicale, toracale sau lombare precum protruzii discale, hernia de disc, discartroze, etc
  • rupturi musculare, intinderi musculare
  • entorse
  • traumatisme repetitive (repetitive stress injuries) – atunci cand aceeasi miscare repetitiva pune presiune/stres pe o anumita zona a corpului
  • fracturi
  • fibromialgia
  • lezuni/afectari ale nervilor

 

Managementul durerii cronice

  • administrarea de analgezice si antiinflamatoare pana la anumite tipuri de proceduri, precum infiltratii pentru articulatiile dureroase – RECOMANDATE DOAR DE CĂTRE MEDIC – daca este vorba de un dezechilibru la nivelul transmiterii semnalelelor de durere, fara o cauza organica
  • managementul stressului si practicarea tehnicilor de relaxare pot contribui semnificativ la usurarea simptomelor.

Indiferent de cauza durerii cronice, aceasta amplifica stressul zilnic si, in acelasi timp, este resimtita si mai intens atunci cand suntem nervosi. Asadar, relaxarea este deosebit de importanta pentru a suporta mai usor crizele dureroase.

  • exercitiile de respiratie profunda si meditatia detensioneaza muschii, relaxeaza planul mental si diminueaza perceptia durerii
  • practicarea unui sport ajuta la managementul durerii, prin eliberarea de endorfine, responsabile de starea naturala de bine.

Alegeti un tip de activitate fizica adecvat varstei si stilului de viata personal, deoarece cheia este practicarea regulata, pentru mentinerea “hormonilor fericirii” la un nivel constant.

Alte metode de tratament

  • fiziokinetoterapia:
    • aplicarea de proceduri pe baza de caldura sau crioterapie pe partile dureroase
    • TECAR, LASSER
    • terapie manuala, trigger points, kinesio taeping
    • streching, mobilizari
    • kinetoterapie
  • masajul, sauna, hidroterapia sunt doar cateva dintre procedurile fizice care ajuta la calmarea pacientilor cu durere cronica

In functie de starea de sanatate si tipologia durerii, se va opta pentru metoda cea mai eficienta in fiecare caz, relaxarea generala a corpului contribuind la diminuarea senzatiei de durere.

  • psihoterapia este esentiala in cazul durerii cronice cu substrat psihic, insa este de mare ajutor in toate cazurile de durere cronica

Pacientul poate invata cum sa reactioneze in momentele cele mai dificile si cum sa gestioneze aceasta problema cronica, iar pe de alta parte, discutarea modului in care se simte afectat si a consecintelor pe plan personal ale acestui sindrom il pot ajuta sa dobandeasca o perspectiva pozitiva asupra noului sau mod de viata.

Aproape invariabil, durerea cronica are si o componenta psihica, iar gestionarea sa din punct de vedere mental este la fel de importanta precum tratarea fizica. De asemenea, implicarea in grupuri de sprijin pentru cei care sufera de durere cronica este de mare ajutor in evitarea izolarii pe plan social si impartasirea celor mai bune solutii pentru viata cu durere cronica.

Ce trebuie sa evitam?

  • evitati fumatul
  • limitati consumul de alcool, substante cu efect energizant sau calmante fara prescriptie

Durerea cronica poate duce la hipersensibilitate la anumite substante, care pot avea un puternic efect nociv in astfel de cazuri.

  • evitati consumul de alcool sau alte substante pentru a combate insomnia provocata de durere si incercati sa induceti somnul cu ajutorul meditatiei si al muzicii terapeutice

Fumatul si consumul de cofeina sau alte energizante nu sunt indicate in cazul unui sistem nervos deja surescitat din cauza durerii.

Atentie si la riscul dependentei de medicamente impotriva durerii – luati-le numai sub supraveghere medicala!

REGULI DE VIAȚĂ SĂNĂTOASĂ: 

http://anp.gov.ro/penitenciarul-spital-bucuresti-rahova/info-pacienti/educatie-sanitara-si-preventie/stil-de-viata-sanatos/

 

Surse de informatie: www.wcpt.org, https://journals.lww.com

← Către pagina principală

Sari la conținut

On this website we use first or third-party tools that store small files (<i>cookie</i>) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (<i>technical cookies</i>), to generate navigation usage reports (<i>statistics cookies</i>) and to suitable advertise our services/products (<i>profiling cookies</i>). We can directly use technical cookies, but <u>you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies</u>. <b>Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience</b>.