INFORMAŢII GENERALE
Administrația Națională a Penitenciarelor în calitate de instituție publică face parte din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională și are ca obiect principal de activitate punerea în aplicare a legislației privind executarea pedepselor și a măsurilor dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal în condiții de legalitate.
Totodată, prin asumarea unei agende de integritate organizațională, Administrația Națională a Penitenciarelor aderă la valorile fundamentale, principiile, obiectivele și mecanismul de monitorizare a Strategiei Naționale Anticorupție 2021 – 2025 și urmărește punerea în aplicare a prevederilor Legii 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public.
- CANALE INTERNE DE RAPORTARE (dedicate polițiștilor de penitenciare pentru a semnala nereguli sau alte încălcări ale legii care s-au produs sau sunt susceptibile să se producă la nivelul Administrației Naționale a Penitenciarelor).
- Persoana desemnată la nivelul Administrației Naționale a Penitenciarelor (aparat central) să gestioneze semnalările transmise prin canalele interne de raportare este directorului Direcţiei Inspecţie Penitenciară.
- Semnalările se raportează:
-
- On-line prin accesarea și completarea formularului on-line ()
- Prin e-mail la adresa avertizare@anp.gov.ro, prin completarea formularului
- Personal, directorului Direcţiei Inspecţie Penitenciară, la sediul Administrației Naționale a Penitenciarelor din: Calea Floreasca nr.39, sector 1, Bucureşti (pentru programări prealabile va fi folosită adresa de e-mail menţionată mai sus)
IMPORTANT!
-
- ANP nu este o instituție specializată în combaterea corupției.
- ANP, prin structurile de specialitate, desfășoară activități de identificare, cunoaștere și prevenire, în limitele competențelor sale, a acțiunilor specifice criminalității, criminalității organizate, terorismului și corupției, a faptelor sau evenimentelor cu consecințe periculoase pentru siguranța detenției, precum și a oricăror situații sau împrejurări din care pot rezulta asemenea pericole, colaborând cu instituțiile abilitate în vederea combaterii acestora.
- Vă atragem atenția că informațiile transmise prin canalele interne de raportare nu au caracterul unei sesizări conform art. 288-290 din Codul de procedură penala și nici al unei petiții conform OG 27/2002, cu modificările și completările următoare. Aceste date vor fi verificate la nivelul sistemului penitenciar, în limitele legale de competență, și, după caz, vor fi înaintate factorilor decizionali interni sau organelor/instituțiilor abilitate.
CANALE EXTERNE DE RAPORTARE, conform art. 3 pct. 15 din Legea nr. 361/2022, sunt reprezentate de:
-
- autorităţile şi instituţiile publice care, potrivit dispoziţiilor legale speciale, primesc şi soluţionează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competenţă;
- Agenţia Naţională de Integritate;
- alte autorităţi şi instituţii publice cărora Agenţia Naţională de Integritate le transmite raportările spre competentă soluţionare;
CADRU LEGAL
-
- Legea nr. 145/2019 din 22 iulie 2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
- Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public;
- Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, cu modificările şi completările ulterioare.
ÎNTREBĂRI FRECVENTE
-
-
Prin încălcări ale legii, înțelegem fapte care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie nerespectări ale dispozițiilor legale prevăzute în anexa nr. 2 din Legea nr. 361/2022, care privesc domenii cum ar fi: - achizițiile publice;
- serviciile, produsele și piețele financiare, prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului;
- siguranța și conformitatea produselor;
- siguranța transportului;
- protecția mediului;
- protecția radiologică și siguranța nucleară;
- siguranța alimentelor și a hranei pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor;
- sănătatea publică;
- protecția consumatorilor;
- protecția vieții private și a datelor cu caracter personal și a securității rețelelor și sistemelor informatice.
Totodată, acestea privesc și:
- încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene (cum sunt menționate la art. 325 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale Uniunii Europene);
- încălcări referitoare la piața internă (menționate la art. 26 alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene), inclusiv încălcări ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat, precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele al căror scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin obiectului sau scopului legii.
Raportarea informațiilor privind încălcări ale legii, cunoscând că acestea sunt nereale, constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 2.500 lei la 30.000 lei, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii, infracțiune. Pot efectua raportări persoanele care au obținut informațiile referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional. În categoria acestor persoane intră, cel puțin: - Polițiști de penitenciare care au luat la cunoștință de săvârşirea unor nereguli, inclusiv suspiciuni rezonabile, cu privire la încălcări efective sau potenţiale ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul ANP;
- Orice persoană care lucrează sub supravegherea și conducerea persoanei fizice sau juridice cu care s-a încheiat contractul, a subcontractanților și a furnizorilor acesteia. De asemenea, pot efectua raportări privind încălcări ale legii, persoanele ale căror raporturi de muncă nu au început încă și care efectuează raportări sau divulgă public informații privind încălcări ale legii obținute în timpul procesului de recrutare sau altor negocieri precontractuale sau în cazul în care raportul de muncă sau raportul de serviciu a încetat, precum și persoanele care raportează sau dezvăluie public informații privind încălcări ale legii în mod anonim.
Un avertizor în interes public poate realiza raportarea nominal sau anonim. Din punct de vedere procedural, principalele diferențe între cele 2 modalități de raportare sunt: - Raportarea anonimă nu poate fi îmbunătățită prin oferirea ulterioară de indicii temeinice, în timp ce raportarea care cuprinde datele de identificare ale avertizorului poate fi îmbunătățită prin comunicare ulterioară între inspectorul de integritate și avertizorul în interes public;
- Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate beneficia de exonerare și protecție în conformitate cu prevederile Legii nr. 361/2022;
- Persoana care raportează încălcări ale legii în mod anonim nu poate fi înștiințată cu privire la înregistrarea raportării, progresul înregistrat și modalitatea de soluționare.
Pentru a beneficia de măsurile de protecție, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiții: - să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) din Legea nr. 361/2022 și care a obținut informații referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
- să fi avut motive întemeiate să creadă că informațiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
- să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
Pentru a beneficia de măsurile reparatorii, avertizorul în interes public trebuie să îndeplinească cumulativ condițiile de mai sus, precum și condiția ca represaliile să fie consecința raportării efectuate.
De asemenea, mai beneficiază de aceste măsuri:
- facilitatorii;
- persoanele terțe care au legături cu avertizorul în interes public și care ar putea să sufere represalii într-un context profesional, cum ar fi colegi sau rude ale acestuia;
- persoanele juridice deținute de către avertizorul în interes public sau pentru care avertizorul în interes public lucrează sau cu care are alte tipuri de legături într-un context profesional;
- avertizorul în interes public care, în mod anonim, a raportat sau a divulgat public informații referitoare la încălcări, dar este ulterior identificat și suferă represalii;
- avertizorul în interes public care efectuează raportări către instituțiile, organele, oficiile sau agențiile competente ale Uniunii Europene.
Raportarea cuprinde, cel puțin, următoarele: - Numele și prenumele;
- Datele de contact ale avertizorului în interes public;
- Contextul profesional în care au fost obținute informațiile;
- Persoana vizată, dacă este cunoscută;
- Descrierea faptei susceptibile să constituie încălcare a legii în cadrul entității publice sau private;
- Probele în susținerea raportării;
- Data și semnătura.
Prin excepție, raportarea care nu cuprinde numele, prenumele, datele de contact sau semnătura avertizorului în interes public se examinează și se soluționează în măsura în care conține indicii temeinice referitoare la încălcări ale legii.
Care este procedura aplicabilă raportării privind încălcarea legii, inclusiv modul în care poate fi solicitat avertizorului de interes public să clarifice informațiile raportate sau să furnizeze informații suplimentare, termenul pentru a informa avertizorul în interes public, precum și tipul și conținutul informării?
Persoanele care raportează încălcări ale legii, care s-au produs sau care sunt susceptibile să se producă în cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor, au la dispoziție următoarele modalități de raportare: Canale interne – în scris, pe suport de hârtie la biroul persoanei desemnate în cadrul Administrației Naționale a Penitenciarelor, pentru angajații care își desfășoară activitatea la sediul central (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. III din Legea nr. 361/2022);
Canale externe Autoritate competentă să primească raportări privind încălcări ale legii, în sensul art. 3 pct. 1 din Legea nr. 361/2022 privind protecţia avertizorilor în interes public, reprezintă:
- 1) autorităţile şi instituţiile publice care, potrivit dispoziţiilor legale speciale, primesc şi soluţionează raportări referitoare la încălcări ale legii, în domeniul lor de competenţă;
- 2) Agenţia Naţională de Integritate;
- 3) alte autorităţi şi instituţii publice cărora Agenţia le transmite raportările spre competentă soluţionare.
Divulgare publică – presă, organizațiile profesionale, sindicale sau patronale, organizații neguvernamentale, comisii parlamentare etc. (pentru mai multe detalii a se vedea Cap. V din Legea nr 361/2022);
Raportarea se face în scris, pe suport hârtie sau în format electronic, prin comunicare la liniile telefonice sau prin alte sisteme de mesagerie vocală, ori prin întâlnire faţă în faţă, la cererea persoanei care semnalează neregula, informațiile necesare fiind afișate pe pagina de internet a instituției, sau prin întâlnire față în față, la cererea avertizorului în interes public. Persoana desemnată are obligația de a informa avertizorul în interes public referitor la înregistrarea raportării în termen de 7 zile În soluționarea raportării și efectuarea de acțiuni subsecvente, persoana desemnată din cadrul autorităților competente menține contactul cu avertizorul în interes public, în vederea solicitării de informații suplimentare și informării. Persoana desemnată din cadrul autorităților competente este obligată să informeze avertizorul în interes public, într-un termen rezonabil, care să nu depășească 3 luni sau, în cazuri justificate, 6 luni de la primirea raportării, precum și ori de câte ori sunt înregistrate evoluții în desfășurarea acțiunilor subsecvente, cu excepția cazului în care informarea ar putea periclita desfășurarea acestora. După finalizarea examinării, persoana desemnată întocmește un raport care cuprinde următoarele elemente: prezentarea situației care a făcut obiectul raportării, inclusiv descrierea informațiilor aduse la cunoștința autorității competente prin raportarea înregistrată și, după caz, prin comunicarea către autoritățile, instituțiile publice, alte persoane juridice de drept public vizate, precum și către persoanele juridice de drept privat, de concluzii și recomandări care pot cuprinde referiri la eventuale măsuri de protecție. Modalitatea de soluționare se comunică în termen de 5 zile de la finalizarea examinării către avertizorul în interes public și persoana vizată.
Care este natura acțiunilor subsecvente care pot fi întreprinse în vederea soluționării raportărilor?
În vederea soluționării raportării, acțiunile subsecvente sunt reprezentate de orice acțiune întreprinsă de către destinatarul unei raportări interne sau de către autoritatea competentă în vederea soluționării raportării și, acolo unde este cazul, a remedierii încălcării raportate. Persoanele care semnalează încălcări ale legii, în contextul profesional beneficiază de măsuri de protecție prevăzute în Legea nr. 361/2022, la: - art.21 – Exonerarea de răspundere;
- art.22 – Interdicţia represaliilor;
- art.23 – Contestarea măsurilor luate ca represalii;
- art.24 – Consilierea, informarea şi asistenţa;
- art.25 – Protecţia identităţii persoanei vizate şi a terţelor persoane;
- art.26 – Condiţii privind cercetarea disciplinară;
- art.27 – Interzicerea renunţării la drepturi şi la măsuri reparatorii;
Pentru a beneficia de măsurile de protecţie, avertizorul în interes public trebuie să întrunească cumulativ următoarele condiţii:
- să fie una dintre persoanele care efectuează raportări potrivit prevederilor art. 2 alin. (1) şi care a obţinut informaţii referitoare la încălcări ale legii într-un context profesional;
- să fi avut motive întemeiate să creadă că informaţiile referitoare la încălcările raportate erau adevărate la momentul raportării;
- să fi efectuat o raportare internă, o raportare externă sau o divulgare publică.
-