Astăzi 17-04-2024 sunt: 24106 persoane private de libertate

„Scrisori către lume”

Scrisoarea reprezintă mesagerul gândurilor, al emoțiilor, bucuriilor și necazurilor celor aflați departe de cei dragi, departe de casă și de amintirile copilăriei. Titlul sugestiv al acestei acțiuni derulate de Centrul de Detenție Brăila – Tichilești, în colaborare cu Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila, a urmărit evidențierea semnificației pe care o poartă o scrisoare, ea fiind unul dintre mijloacele cele mai la îndemână ale minorilor și tinerilor aflați în detenție, de a comunica cu exteriorul.
Astfel, s-a urmărit desfășurarea unor activități de asistență socială în cadrul comunităţii, ce conduc, pe de o parte, la valorificarea oportunităţilor de îmbunătăţire a imaginii de sine, la creşterea încrederii în propria persoană şi în cei din jur, la situaţii noi de învăţare şi de exersare a conduitelor prosociale de către persoanele custodiate, iar, pe de altă parte, la sensibilizarea membrilor societăţii în raport cu problematica reintegrării sociale a persoanelor aflate în executarea unei măsuri educative privative de libertate.
Universul tinerilor este unul deschis către lume și cunoaștere. Caracteristicile sale, precum nonconformismul, franchețea, impetuozitatea, nevoia de exprimare, cer forme de manifestare și noi contexte de etalare în fața altora. A asculta vocea tinerilor și a fi atent la ceea ce au de spus va face ca întreaga societate să fie capabilă să răspundă unor noi opțiuni, va fi mai atentă la cei din jur, îi va cunoaște mai bine și va ști ce să ceară și ce să ofere.
Mecanismul acceptării este unul paradoxal, întrucât acceptarea acestor tineri, așa cum sunt, îi eliberează pe aceștia și îi ajută să accepte schimbarea, în timp ce non-acceptarea creează rezistență și ostilitate. Acceptarea și non-judecarea de către comunitate încurajează persoanele custodiate să se înțeleagă mai bine, să se exploreze mai profund și, în final, să aibă mai mult curaj în abordarea schimbării.
Prin acest proiect tinerii din Centrul de detenție au avut posibilitatea de a-și face vocea auzită și de a arăta lumii care sunt năzuințele lor. Efortul de a le transpune, prin mijloace materiale, exteriorizarea stărilor interioare și a aspirațiilor, poate avea efecte pozitive, reorientarea comportamentului având la bază valori sociale și morale dezirabile.
Activitatea a fost derulată în colaborare cu Biblioteca Județeană „Panait Istrati” Brăila, conform protocolului încheiat, având un număr de 3 ședințe, desfășurate pe parcursul lunilor mai, iunie și iulie, atât în cadrul Centrului de Detenție, cât și la sediul Bibliotecii Județene “Panait Istrati” Brăila.
Obiectivele urmărite în această activitate au fost:
– Sensibilizarea tinerilor cu privire la valorile sociale
– Dezvoltarea abilităților de comunicare a opiniilor și a stărilor prin intermediul textului și imaginii
– Utilizarea spațiului public pentru realizarea unui transfer de informații de la tinerii privați de libertate către vizitatori ai bibliotecii
– Creșterea impactului culturii ca reglator al conduitelor umane
Au fost selectate pentru discuții 6 valori sociale dintre cele 10 tipuri de valori identificate de S. Schwartz (bunăvoința, universalismul, securitatea, conformismul, tradiția și puterea).
În cadrul ședințelor au fost utilizate ca metode și tehnici: expunerea, dezbaterea și realizarea unor lucrări practice de tipul afișe tematice, utilizând metoda colajului, integrarea textelor tematice, desenelor etc.
După fiecare ședință, lucrările persoanelor internate au fost expuse în holul bibliotecii, cu scopul promovării mesajelor acestora și sensibilizării comunității locale cu privire la statutului persoanelor internate.
Lucrările se păstrează într-o mapă și vor putea fi utilizate pentru diferite acțiuni specifice ca mijloc de motivare a tânărului în schimbarea atitudinii în cadrul ședințelor de consiliere, găsirea propriului drum de urmat etc.
Activitatea a reprezentat un „scurt acces la optimism” într-o lume în care fiecare își administrează singur supraviețuirea, fiecare se concentrează asupra lui însuși, toată lumea judecă pe toată lumea, fiecare valorificând maximal dezacordul.
Dincolo de sonoritatea asurzitoare (semn că manelele au învins devenind o „filozofie universală”), dincolo de mirosurile necruțătoare, de micul televizor devenit „instrument vital” în viața persoanelor internate, aspecte ce fac să dea o nouă alcătuire timpului în cadrul Centrului de Detenție, nimicul trăit devine vid și abisal.
Rolul activităților de educație și asistență psiho-socială în viața persoanelor internate, într-un context în care opoziția dă de pământ cu orice motivație asupra schimbării, este acela de a contribui la construirea unei imagini de sine pozitive, pentru a spori șansele de reintegrare după executare.
Având în vedere specificul mediului Centrului de Detentie Tichilești, impactul pe care viaţa din spatele gratiilor îl are asupra acestei categorii de persoane internate, „şocul” pe care multe dintre acestea îl resimt pe tot parcursul traseului execuţional, este necesară intervenţia specialiştilor, în vederea optimizării personale, prin: creşterea nivelului de autocunoaştere, cristalizarea identităţii de sine, dezvoltarea potenţialului propriu şi dobândirea unei viziuni realiste. Experienţele multiple aduse în cadrul grupului de către fiecare membru constituie un prilej de învăţare, „creştere” şi dezvoltare pentru cei care ascultă, acesta fiind unul dintre argumentele pentru care dezvoltarea personală în cadrul grupului este mult mai benefică decât „încercările” individuale de a evolua.

← Către lista de evenimente
Sari la conținut

Acest site foloseste cookies. Navigand in continuare va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii