În conformitate cu prevederile Strategiei naţionale de reintegrare socială a persoanelor private de libertate, 2015-2019, la nivelul unităților penitenciare se derulează activități cu impact comunitar, organizate în parteneriat cu societatea civilă, prin care se urmărește conştientizarea şi sensibilizarea opiniei publice privind problematica reintegrării sociale a persoanelor care au fost sancționate penal și importanța prevenirii recidivei.
Menționăm, în acest context, activitățile de prevenire a criminalităţii şi de facilitare a reintegrării sociale a persoanelor private de libertate, desfășurate în perioada 16-22 martie 2018, la nivelul Centrului de Detenţie Brăila-Tichileşti, Penitenciarului Botoșani și penitenciarului Galați. Astfel:
În data de 16 martie a.c., în Penitenciarul Botoșani s-a derulat proiectul de activitate „Promovarea non-violenței în rândul tinerilor”, organizat în parteneriat cu Școala Profesională Specială „Ion Pillat” Dorohoi. La activitate au participat șase cadre didactice și 13 elevi ai Școlii Profesionale Speciale, cu vârste cuprinse între 13 și 18 ani, cunoscuți în mediul școlar ca având probleme de comportament.
Duminică, 18 martie a.c., în Centrul de Detenţie Brăila-Tichileşti a fost demarat proiectul „Vizită în penitenciar”, în cadrul căruia, tinerii internaţi au fost vizitaţi de 12 elevi şi profesori ai Colegiului Naţional „Gheorghe Munteanu Murgoci” Brăila.
Joi, 22 martie a.c., în cadrul activității ”Dialoguri dincolo de libertate”, a fost organizată ca o vizită în penitenciar, urmată de o masa rotundă la care, alături de 5 deținuți și personal al unității, au participat reprezentanți ai Școlii Gimnaziale nr.17 Galați (23 de elevi si 3 cadre didactice), Liceului Tehnologic „Simion Mehedinți” Galați (2 cadre didactice) și ai Asociației Europene a Studenților în Drept – ELSA Galați (10 studenți). Cu această ocazie, participanții au avut posibilitatea să viziteze spații din interiorul penitenciarului.
Corespunzător ambelor activități, dialogul a urmărit:
☻ Prevenirea comportamentelor deviante în rândul tinerilor, prin transmiterea unor informaţii corecte cu privire la consecinţele privării de libertate;
☻ Consolidarea capacităţilor prospective pentru adolescenţii aflaţi în faza de dezvoltare orientată către ţeluri imediate, contextuale, prin garantarea unei experienţe pedagogice, constructive;
☻ Prevenirea săvârşirii de infracţiuni prin promovarea principiilor incluziunii sociale şi a egalităţii de şanse.
☻ Evidențierea situațiilor de risc ce pot apărea la această vârstă, tentațiile din jur și importanța familiei în dezvoltarea adolescentului;
☻ Valorificarea experienței persoanelor încarcerate.
☻ Beneficiari direcţi ai activităţii au fost tinerii participanţi la activitate, beneficiar indirect fiind unitatea de învăţământ, prin diseminarea de către participanţii la activitate, a impresiilor experienţei personale.