În vederea prevenirii delincventei juvenile, ofițeri specialiști din cadrul Penitenciarului Iași, în parteneriat cu Biroul de Analiza si Prevenire Criminalistica din Cadrul Inspectoratului Judetean de Politie, alături de cadre didactice ale Inspectoratului Scolar Judetean Iasi, vor derula proiectul de activitate „Deschide-Ţi Mintea, Nu Fi Închis!”, manifestare care se va desfășura în perioada noiembrie 2021 – iunie 2022 prin intermediul tehnologiilor informaţionale moderne adaptate învăţământului la distanţă, fiind utilizată aplicația Google Teams, în contextul situaţiei epidemiologice din ţară.
O prima întâlnire la care au luat parte 180 copii si 10 cadre didactice a avut loc în data de 17.11.2021 între elevi din cadrul Liceului Miron Costin din Iasi și persoane private de libertate sub indrumarea cadrelor didactice, a ofiterilor din cadrul Biroului de Analiza si Prevenire Criminalistica din Cadrul Inspectoratului Judetean de Politie Iași, activitatea fiind un real succes, dovadă fiind impresiile participanților care au fost foarte patrunsi de cele relatate, exprimarea fiind ”sunt povesti de viata cutremurăatoare„. Discutiile au fost într-o maniera interactivă, elevii au avut ocazia să afle direct de la cei de vârste apropiate lor, contextul comiterii infracţiunii, efectele privării de libertate, evitându-se subiecte personale sau care ar putea leza participanţii, astfel punându-se în valoare potenţialul educativ al experienţelor de viaţă ale persoanelor private de libertate.
Interacţiunea cu persoanele care execută pedepse privative de liberate şi mărturia experienţei acestora, pot condiţiona asumarea şi învăţarea unor atitudini şi comportamente dezirabile social şi respingerea celor cu consecinţe negative.
Pornind de la valorizarea actului educaţional, dar înţelegând şi importanţa activităţilor de prevenire a infracţionalităţii, în special a celei juvenile, proiectul actual vizează pe de o parte îmbunătăţirea percepţiei tinerilor cu privire la instituţia penitenciară, iar pe de altă parte, valorificarea experienţei de viaţă a deţinuţilor, în conştientizarea de către elevi, a efectelor negative pe care le are încarcerarea asupra individului uman, precum şi a importanţei respectării regulilor şi a legilor comunităţii în care trăiesc.
Parteneriatul instituţional pe care l-a presupus acest demers (unităţi de detenţie, şcoli, licee etc.) asigură o intervenţie din perspective multiple, presupunând atât asimilarea unor informaţii despre mediul penitenciar, cât şi experienţe directe, individuale, ale participanţilor, accentul fiind pus pe problematica violenţei, traficului de persoane şi consumului de droguri, răspunderea penală a minorilor, fazele actului infracţional şi pragul delincvenţial, situaţiile de victimizare în care pot fi implicaţi minorii şi măsurile de prevenire a acestora, etc.
Prin încurajarea reflecţiilor asupra identificării cu atitudini şi comportamente deviante sau delincvente se doreşte stimularea dezvoltării gândirii critice şi prospective, procese ce vor fi consolidate pe parcursul întregului proiect.